Katalog artystów

Izabela Maciejewska

Izabela Maciejewska

kadr z filmu Sacrum
kadr z filmu Sacrum
kadr z filmu Sacrum
kadr z filmu Sacrum
kadr z filmu Sacrum
kadr z filmu Sacrum
z serii Komunia
z serii Komunia
z serii Komunia
z serii Komunia

z serii Remrandt ¦ledztwo

z serii Remrandt ¦ledztwo

z serii Remrandt ¦ledztwo

z serii Remrandt ¦ledztwo
Transgresja, kadr z video, 2008
Transgresja, kadr z video, 2008
Transgresja, kadr z video, 2008
Transgresja, kadr z video, 2008
Transgresja, kadr z video, 2008
Transgresja, kadr z video, 2008

Pokój Emily Dickinson, video-instalacja, 2009

Pokój Emily Dickinson, video-instalacja, 2009

Pokój Emily Dickinson, video-instalacja, 2009

Pokój Emily Dickinson, video-instalacja, 2009
Getto XXI , instalacja, 2014
Getto XXI , instalacja, 2014
Getto XXI , instalacja, 2014
Getto XXI , instalacja, 2014
Getto XXI , instalacja, 2014
Getto XXI , instalacja, 2014
Getto XXI , instalacja, 2014
Getto XXI , instalacja, 2014
Getto XXI , instalacja, 2014
Getto XXI , instalacja, 2014
Getto XXI , instalacja, 2014
Getto XXI , instalacja, 2014
Painted Bird, 2014
Painted Bird, 2014
Painted Bird, 2014
Painted Bird, 2014
Painted Bird, 2014
Painted Bird, 2014
Painted Bird, 2014
Painted Bird, 2014
Getto XX1, Rzym, akcja artystyczna
Getto XX1, Rzym, akcja artystyczna
interwencja artystyczna, Lorca i Dali Dom Salvadora Dali, Port Lligat Hiszpania
interwencja artystyczna, Lorca i Dali Dom Salvadora Dali, Port Lligat Hiszpania
Love for Freedom, lightbox, fotografia,  2015
Love for Freedom, lightbox, fotografia, 2015
Parada Rownosci, interwencja artystyczna
Parada Rownosci, interwencja artystyczna
Tecza na Lublinie - wizualizacja
Tecza na Lublinie - wizualizacja

Têczowa Dru¿yna Narodowa, 2015

Moim przyjacio³om..., instalacja, 2017

Moim przyjacio³om..., instalacja, 2017

Moim przyjacio³om..., instalacja, 2017

Moim przyjacio³om..., instalacja, 2017

Moim przyjacio³om..., instalacja, 2017

Moim przyjacio³om..., instalacja, 2017

Moim przyjacio³om..., instalacja, 2017

Moim przyjacio³om..., instalacja, 2017

Moim przyjacio³om..., instalacja, 2017

Moim przyjacio³om..., instalacja, 2017

Izabela Maciejewska ukoñczy³a Akademiê Sztuk Piêknych w £odzi oraz kierunek fotografia w Pañstwowej Wy¿szej Szkole Filmowej Teatralnej i Telewizyjnej w £odzi.

Izabella Maciejewska jest artystk± intermedialn±, wypowiada siê w fotografii, video, instalacji a ostatnio tak¿e w performance.  Przedmiotem jej zainteresowania jest to, co niedookre¶lone, p³ynne, sytuuj±ce siê na pograniczu miêdzy okrzep³ymi kulturowymi podzia³ami. Widaæ to w jej pierwszej nagrodzonej pracy, zrealizowanej jeszcze na studiach, gdzie sylwetka kobiety – ogl±dane w zbli¿eniu fragmenty cia³a przenikaj± siê z elementami gotyckiej konstrukcji. Praca unika dos³owno¶ci, ma oniryczny, impresyjny charakter. To swoiste studium aktu jest zapowiedzi± pó¼niejszych realizacji, w których Maciejewska na ró¿ny podejmuje problem gender, performatywno¶ci p³ci oraz przenikanie siê mêskich i ¿eñskich pierwiastków, a tak¿e prowadzi dialog z dawnymi dzie³ami sztuki.

Maciejewska potrafi u¿ywaæ zarówno mocnych, sugestywnych, jak i subtelnych ¶rodków wyrazu. W pracy pt. Transgresja - zapis procesu z 2008 roku pozornie widzimy dokumentacjê odlewania w gipsie rze¼by wymodelowanej w glinie.  Po chwili orientujemy siê jednak, ¿e chronologia zdarzeñ zosta³a zak³ócona. Z tym wiêkszym zainteresowaniem czekamy fina³u. Ku naszemu zdumieniu z glinianej formy powstaje ¿ywy cz³owiek-mê¿czyzna. Teraz dopiero u¶wiadamiamy sobie znaczenie odlewu-aktu kobiecego cia³a umieszczonego w tle, podczas wykonywania kolejnych czynno¶ci przez artystkê. Maciejewska odwraca relacje miêdzy patriarchalnym Bogiem – stwórc±, kreatorem w domy¶le mê¿czyzn±, a kobiet± i jej wspó³czesnymi mo¿liwo¶ciami. Tym samym zadaje pytanie: czy cud mo¿e dokonaæ siê dziêki technologii? Czy kobieta mo¿e nie zrodziæ, ale stworzyæ cz³owieka? W tle tej sugestywnej metafory wydaje siê pobrzmiewaæ jeszcze jedno pytanie – o status kobiety-artystki zarówno w historii sztuki, jak i we wspó³czesno¶ci.
 
W cyklu fotografii ¦ledztwo w sprawie Rembrandta - rekonstrukcja zdarzeñ z 2006 roku artystka rozwija narracjê, do której punktem wyj¶cia sta³ siê fragment znanej grafiki flamandzkiego twórcy Trzy krzy¿e, gdzie w pl±taninie kresek w zacienionej partii pejza¿u, mo¿na dostrzec dwie tajemnicze postaci. S± tak niewyra¼nie, ¿e ich istnienie mog³a potwierdziæ tylko wizyta artystki w amsterdamskim muzeum, gdzie wzorem bohatera z Powiêkszenia Antonioniego Maciejewska wykonuje seriê fotograficznych zbli¿eñ niejasnego motywu. Nastêpnie z udzia³em statystów snuje wizualn± opowie¶æ o mo¿liwym przebiegu zdarzeñ z „tamtej” nocy. To seria czarno-bia³ych fotografii, nieostrych, wykonanych pod ¶wiat³o, poruszonych, jednak nie ma w nich nic amatorskiego. Artystka ¶wiadomie u¿ywa tych jako¶ci jako ¶rodków wyrazu. Niedopowiedzenia, prze¶wietlenia czy ciemne partie obrazu wci±gaj± w opowie¶æ, rozbudzaj± wyobra¼niê widza.

W ostatnim czasie Maciejewska w radykalny sposób odnios³a siê do dyskryminacji osób homoseksualnych. Impulsem do powstania pracy by³a wystawa Getto XXI wieku. Najmocniejszym akcentem instalacji Maciejewskiej by³y pasiaki, pokryte pasami w kolorach têczy i ukazane obok archiwalnego zdjêcia homoseksualisty z obozu koncentracyjnego oraz „europejskiej mapy tolerancji”, która obrazuje stopieñ tolerancji dla mniejszo¶ci seksualnych w poszczególnych krajach starego kontynentu. Pomarañczowa Polska usytuowa³a siê tam miêdzy czerwon± Rosj±, gdzie homoseksuali¶ci s± w jawny sposób prze¶ladowani a zielon± Skandynawi±, respektuj±c± w pe³ni  prawa mniejszo¶ci. Kontynuacj± pracy by³a seria performance do fotografii, w których Maciejewska ubrana w pasiak pojawia³a siê ró¿nych miastach Europy. Praca sprowokowa³a szereg skrajnych i czêsto emocjonalnych ocen, co tylko ¶wiadczy o jej sile, któr± dostrzegli widzowie festiwalu Passion for Freedom w Londynie. Artystka otrzyma³a tam nagrodê publiczno¶ci.

W pracy proponowanej do prezentacji w ramach tematu OXYDAN (Zanurzenie 1) artystka powraca do onirycznego, impresyjnego nastroju. Odnosi siê do zaproponowanego przez organizatorów zagadnienia w sposób zarówno dos³owny jak i metaforyczny. Jej fotografie balansuj± na granicy dokumentacji i sztuki i wpisuj± siê w kategoriê performatywno¶ci. Zosta³y zrealizowane podczas medytacji w wodzie. Wykonane pod ¶wiat³o, rozmywaj± granicê miêdzy sylwetk± a jej odbiciem. Choæ przywodz± na my¶l s³ynnego Narcyza Caravaggia, gdzie w lustrze wody przegl±da siê zakochany w sobie m³odzieniec, rozmywaj± przyjêt± tam hierarchiê elementów obrazu. W cyklu Maciejewskiej jeste¶my wci±gniêci w zmys³owo¶æ sceny, urzeczeni  jej intymno¶ci±, harmoni± i spokojem, a zarazem nie jeste¶my niczego pewni. Nie znamy ani p³ci, ani wieku postaci w wodzie, rozp³ywa siê granica miêdzy sylwet± a jej odbiciem. S± one zespolone w perfekcyjnym zjednoczeniu, niczym bli¼niacze istoty wzajemnie siê przenikaj±ce. S± swoistym odwróceniem fazy lustra Lacana, w której dziecko zyskuje ¶wiadomo¶æ oddzielenia od cia³a matki i zaczyna postrzegaæ siebie jako odrêbn± istotê. W pracy Maciejewskiej znikaj± binarne podzia³y, efemeryczna postaæ w „mi³osnym performance” rozpuszcza siê w doskona³ej jedno¶ci bytu.

Anka Le¶niak

Realizacja: Dianthus
Dokument wydrukowany ze strony: www.artysci-lodzkie.pl/pl/artysta/m/izabela-maciejewska/