Katalog artyst闚

Izabela Maciejewska

Izabela Maciejewska

kadr z filmu Sacrum
kadr z filmu Sacrum
kadr z filmu Sacrum
kadr z filmu Sacrum
kadr z filmu Sacrum
kadr z filmu Sacrum
z serii Komunia
z serii Komunia
z serii Komunia
z serii Komunia

z serii Remrandt 奸edztwo

z serii Remrandt 奸edztwo

z serii Remrandt 奸edztwo

z serii Remrandt 奸edztwo
Transgresja, kadr z video, 2008
Transgresja, kadr z video, 2008
Transgresja, kadr z video, 2008
Transgresja, kadr z video, 2008
Transgresja, kadr z video, 2008
Transgresja, kadr z video, 2008

Pok鎩 Emily Dickinson, video-instalacja, 2009

Pok鎩 Emily Dickinson, video-instalacja, 2009

Pok鎩 Emily Dickinson, video-instalacja, 2009

Pok鎩 Emily Dickinson, video-instalacja, 2009
Getto XXI , instalacja, 2014
Getto XXI , instalacja, 2014
Getto XXI , instalacja, 2014
Getto XXI , instalacja, 2014
Getto XXI , instalacja, 2014
Getto XXI , instalacja, 2014
Getto XXI , instalacja, 2014
Getto XXI , instalacja, 2014
Getto XXI , instalacja, 2014
Getto XXI , instalacja, 2014
Getto XXI , instalacja, 2014
Getto XXI , instalacja, 2014
Painted Bird, 2014
Painted Bird, 2014
Painted Bird, 2014
Painted Bird, 2014
Painted Bird, 2014
Painted Bird, 2014
Painted Bird, 2014
Painted Bird, 2014
Getto XX1, Rzym, akcja artystyczna
Getto XX1, Rzym, akcja artystyczna
interwencja artystyczna, Lorca i Dali Dom Salvadora Dali, Port Lligat Hiszpania
interwencja artystyczna, Lorca i Dali Dom Salvadora Dali, Port Lligat Hiszpania
Love for Freedom, lightbox, fotografia,  2015
Love for Freedom, lightbox, fotografia, 2015
Parada Rownosci, interwencja artystyczna
Parada Rownosci, interwencja artystyczna
Tecza na Lublinie - wizualizacja
Tecza na Lublinie - wizualizacja

T璚zowa Dru篡na Narodowa, 2015

Moim przyjacio這m..., instalacja, 2017

Moim przyjacio這m..., instalacja, 2017

Moim przyjacio這m..., instalacja, 2017

Moim przyjacio這m..., instalacja, 2017

Moim przyjacio這m..., instalacja, 2017

Moim przyjacio這m..., instalacja, 2017

Moim przyjacio這m..., instalacja, 2017

Moim przyjacio這m..., instalacja, 2017

Moim przyjacio這m..., instalacja, 2017

Moim przyjacio這m..., instalacja, 2017

Izabela Maciejewska uko鎍zy豉 Akademi Sztuk Pi瘯nych w υdzi oraz kierunek fotografia w Pa雟twowej Wy窺zej Szkole Filmowej Teatralnej i Telewizyjnej w υdzi.

Izabella Maciejewska jest artystk intermedialn, wypowiada si w fotografii, video, instalacji a ostatnio tak瞠 w performance.  Przedmiotem jej zainteresowania jest to, co niedookre郵one, p造nne, sytuuj帷e si na pograniczu mi璠zy okrzep造mi kulturowymi podzia豉mi. Wida to w jej pierwszej nagrodzonej pracy, zrealizowanej jeszcze na studiach, gdzie sylwetka kobiety – ogl康ane w zbli瞠niu fragmenty cia豉 przenikaj si z elementami gotyckiej konstrukcji. Praca unika dos這wno軼i, ma oniryczny, impresyjny charakter. To swoiste studium aktu jest zapowiedzi pó幡iejszych realizacji, w których Maciejewska na ró積y podejmuje problem gender, performatywno軼i p販i oraz przenikanie si m瘰kich i 瞠雟kich pierwiastków, a tak瞠 prowadzi dialog z dawnymi dzie豉mi sztuki.

Maciejewska potrafi u篡wa zarówno mocnych, sugestywnych, jak i subtelnych 鈔odków wyrazu. W pracy pt. Transgresja - zapis procesu z 2008 roku pozornie widzimy dokumentacj odlewania w gipsie rze嬌y wymodelowanej w glinie.  Po chwili orientujemy si jednak, 瞠 chronologia zdarze zosta豉 zakócona. Z tym wi瘯szym zainteresowaniem czekamy fina逝. Ku naszemu zdumieniu z glinianej formy powstaje 篡wy cz這wiek-m篹czyzna. Teraz dopiero u鈍iadamiamy sobie znaczenie odlewu-aktu kobiecego cia豉 umieszczonego w tle, podczas wykonywania kolejnych czynno軼i przez artystk. Maciejewska odwraca relacje mi璠zy patriarchalnym Bogiem – stwórc, kreatorem w domy郵e m篹czyzn, a kobiet i jej wspó販zesnymi mo磧iwo軼iami. Tym samym zadaje pytanie: czy cud mo瞠 dokona si dzi瘯i technologii? Czy kobieta mo瞠 nie zrodzi, ale stworzy cz這wieka? W tle tej sugestywnej metafory wydaje si pobrzmiewa jeszcze jedno pytanie – o status kobiety-artystki zarówno w historii sztuki, jak i we wspó販zesno軼i.
 
W cyklu fotografii 奸edztwo w sprawie Rembrandta - rekonstrukcja zdarze z 2006 roku artystka rozwija narracj, do której punktem wyj軼ia sta si fragment znanej grafiki flamandzkiego twórcy Trzy krzy瞠, gdzie w pl徠aninie kresek w zacienionej partii pejza簑, mo積a dostrzec dwie tajemnicze postaci. S tak niewyra幡ie, 瞠 ich istnienie mog豉 potwierdzi tylko wizyta artystki w amsterdamskim muzeum, gdzie wzorem bohatera z Powi瘯szenia Antonioniego Maciejewska wykonuje seri fotograficznych zbli瞠 niejasnego motywu. Nast瘼nie z udzia貫m statystów snuje wizualn opowie嗆 o mo磧iwym przebiegu zdarze z „tamtej” nocy. To seria czarno-bia造ch fotografii, nieostrych, wykonanych pod 鈍iat這, poruszonych, jednak nie ma w nich nic amatorskiego. Artystka 鈍iadomie u篡wa tych jako軼i jako 鈔odków wyrazu. Niedopowiedzenia, prze鈍ietlenia czy ciemne partie obrazu wci庵aj w opowie嗆, rozbudzaj wyobra幡i widza.

W ostatnim czasie Maciejewska w radykalny sposób odnios豉 si do dyskryminacji osób homoseksualnych. Impulsem do powstania pracy by豉 wystawa Getto XXI wieku. Najmocniejszym akcentem instalacji Maciejewskiej by造 pasiaki, pokryte pasami w kolorach t璚zy i ukazane obok archiwalnego zdj璚ia homoseksualisty z obozu koncentracyjnego oraz „europejskiej mapy tolerancji”, która obrazuje stopie tolerancji dla mniejszo軼i seksualnych w poszczególnych krajach starego kontynentu. Pomara鎍zowa Polska usytuowa豉 si tam mi璠zy czerwon Rosj, gdzie homoseksuali軼i s w jawny sposób prze郵adowani a zielon Skandynawi, respektuj帷 w pe軟i  prawa mniejszo軼i. Kontynuacj pracy by豉 seria performance do fotografii, w których Maciejewska ubrana w pasiak pojawia豉 si ró積ych miastach Europy. Praca sprowokowa豉 szereg skrajnych i cz瘰to emocjonalnych ocen, co tylko 鈍iadczy o jej sile, któr dostrzegli widzowie festiwalu Passion for Freedom w Londynie. Artystka otrzyma豉 tam nagrod publiczno軼i.

W pracy proponowanej do prezentacji w ramach tematu OXYDAN (Zanurzenie 1) artystka powraca do onirycznego, impresyjnego nastroju. Odnosi si do zaproponowanego przez organizatorów zagadnienia w sposób zarówno dos這wny jak i metaforyczny. Jej fotografie balansuj na granicy dokumentacji i sztuki i wpisuj si w kategori performatywno軼i. Zosta造 zrealizowane podczas medytacji w wodzie. Wykonane pod 鈍iat這, rozmywaj granic mi璠zy sylwetk a jej odbiciem. Cho przywodz na my郵 s造nnego Narcyza Caravaggia, gdzie w lustrze wody przegl康a si zakochany w sobie m這dzieniec, rozmywaj przyj皻 tam hierarchi elementów obrazu. W cyklu Maciejewskiej jeste鄉y wci庵ni璚i w zmys這wo嗆 sceny, urzeczeni  jej intymno軼i, harmoni i spokojem, a zarazem nie jeste鄉y niczego pewni. Nie znamy ani p販i, ani wieku postaci w wodzie, rozp造wa si granica mi璠zy sylwet a jej odbiciem. S one zespolone w perfekcyjnym zjednoczeniu, niczym bli幡iacze istoty wzajemnie si przenikaj帷e. S swoistym odwróceniem fazy lustra Lacana, w której dziecko zyskuje 鈍iadomo嗆 oddzielenia od cia豉 matki i zaczyna postrzega siebie jako odr瑿n istot. W pracy Maciejewskiej znikaj binarne podzia造, efemeryczna posta w „mi這snym performance” rozpuszcza si w doskona貫j jedno軼i bytu.

Anka Le郾iak

Realizacja: Dianthus
Dokument wydrukowany ze strony: www.artysci-lodzkie.pl/pl/artysta/m/izabela-maciejewska/